Naše kĺby a kosti si plným právom zaslúžia našu starostlivosť. Veď spolu so svalmi nás nesú celý deň. Akonáhle je naša svalová sústava ochabnutá, o to viac sa namáhajú. Takže, ak sa im chceme zavďačiť, doprajme im okrem pohybu aj správnu stravu a prírodné doplnky. Nasledovné zložky nám k tomu určite pomôžu:

Kurkuma

Pomáha detoxikácii kĺbov i pečene, redukuje zápal a bolesť..

Konzumovať by sa mala 2 x 1 ČL denne. Vhodné je miešať ju s medom v pomere 1:1, ale ešte lepšie je miešať ju s kokosovým olejom v pomere 1PL kokosového oleja : 1ČL kurkumy. Kokosový olej je vynikajúci pre vstrebávanie kurkumy v tele.

Ďumbier Lekársky/Zázvor

Zázvor má silný protizápalový účinok. Môžeme ho užívať pri reumatoidnej artritíde, osteoartidtíde, ako aj bolestiach kĺbov a svalov. Doporučná dávka je 180mg prášku 3x denne. Avšak keďže ja rada varím, tak najradšej si pridávam zázvor, či už čerstvý alebo v práškovej forme priamo do jedál. Prípadne si rada varím čaj so zázvorom, ktorý chutí vynikajúco s medom a citrónom.

Kyselina hyalurónová

Má schopnosť viazať na seba vodu (hydratácia). Pôsobí ako antioxidant chrániaci pred voľnými radikálmi a podporuje novotvorbu kolagénu. V kĺboch a chrupavkách pôsobí ako lubrikant.

Jej nedostatok/znížené množstvo zapríčiňuje tvorbu vrások, vysychanie očí, starnutie pokožky, zhoršenú hydratácia, tuhnutie a bolesť kĺbov.

Nepriateľmi sú vek, nikotín, slnečné žiarenie, enzým zvaný Hyaluronizáda (jeho produkciu spomaľujú citrusy, brusnice, čučoriedky). Najlepším zdrojom je vývar z rybích kostí

Vápnik a jeho zdroje

Vápnik je nevyhnutný pre rast a tvorbu kostí. Medzi jeho funkcie patrí aj to, že chráni pred bolesťami kĺbov, reumatickými zápalmi a zlomeninami. Najlepšie je prijímať organický vápnik, ktorý sa vyskytuje vo viacerých druhoch zeleniny (napr. hrášok, brokolica, špenát, tekvica – tmavozelená listová zelenina vo všeobecnosti)a semenách (mak, sezam, slnečnica, mandle), v ovocí ako je napríklad pomaranč alebo papája, či v rybách ako je losos. Takisto bohatým zdrojom vápnika sú umyté, usušené a pomleté biele vaječné škrupiny. Tie si môžeme pridať do mliečneho kokteilu, jogurtov, či len tak, zapiť vodou. Netreba zabúdať, že na spracovanie vápnika treba dodať telu aj horčík.

Výťažky zo smreku a borovice sú takisto veľmi účinné pri detoxikácii kĺbov.

Listy kapusty, skorocelu a lopúcha sú účinné na zapálené kĺby.

Ak máte napríklad bolestivé kolená, prípadne kĺby, skúste nasledujúci recept.

Náplasť na bolestivé koleno/kĺby:

  • 2ČL čili papriky
  • 1ČL mletý zázvor
  • 2ČL (kopcovité) hladkej múky
  • 2ČL vínneho octu

To všetko zmiešame, natrieme na čistú handričku, priložíme a necháme pôsobiť po dobu 30 minút.

Nabudúce si predstavíme viacero byliniek, ktoré účinne bojujú proti bolestiam kostí, kĺbov a svalov.